Twój automobil i jak go naprawiać

rotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego. Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wy

Twój automobil i jak go naprawiać

Definicja wału korbowego

Wał korbowy (lub wał wykorbiony) ? rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.

Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wykorbiony). Zwyczajowo wałem korbowym nazywa się wał będący częścią silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i podobnych im urządzeń.

W budowie wału korbowego wyróżnić można czopy główne(1), leżące w osi łożysk wału i o trochę mniejszym przekroju czopy korbowe(2), oddalone od tej osi.

Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Wały korbowe odkuwane są ze stali węglowej bądź rzadziej ze stali stopowej. Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy


Gdzie szukać wiadomości o naprawie aut?

Coraz częściej właściciele aut postanawiają przeprowadzić serwisowanie swojego samochodu własnoręcznie, najczęściej w przydomowym garażu. Bardzo często powstają tam warsztaty samochodowe z prawdziwego zdarzenia. Motoryzacja dla wielu osób jest bowiem prawdziwą pasją, a części samochodowe są im tak znane jak przedmioty codziennego użytku. Jeśli jednak brak nam wiedzy w tym zakresie, warto sięgnąć po specjalistyczne poradniki, które są ogólnodostępne w postaci książek. Często też wiele informacji w tej dziedzinie możemy znaleźć w Internecie, wpisując w wyszukiwarkę na przykład model naszego samochodu. To wszystko sprawia, że serwisowanie samochodów staje się coraz prostsze i coraz więcej osób decyduje się na taką naprawę we własnym garażu.


Jak zbudowany jest wał korbowy?

Budowa wału korbowego

Czopy główne
Czopy korbowe
Przeciwciężar
Tarcza koła zamachowego
RamiÄ™ wykorbienia ? Å‚Ä…czÄ…ce czopy

Wał korbowy silnika spalinowego jest drążony, wewnątrz pod ciśnieniem jest tłoczony olej silnikowy smarujący panewki stopy korbowodu oraz czopy główne wału. W przypadku silnika dwusuwowego smarowanego mieszankowo, wał korbowy jest pełny i dzielony celem montażu łożysk tocznych przy czopach głównych i korbowych. Wały silników wysokoprężnych dwusuwowych są wykonane podobnie jak wały silników czterosuwowych (drążone). Wały silników największych (zob. silnik wodzikowy) są wykonywane z oddzielnych elementów i łączone poprzez tarcie na specjalnych prasach o dużej sile nacisku.

Na zakończeniu wału korbowego osadzane bywają elementy takie jak: koła zębate pompy oleju, napędu rozrządu, koła zamachowego, itd.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy